Första dagen på operation

Har haft en superbra första dag på denna termin och min praktik. Har som sagt varit på operation idag och varit med på 1 ½ njuroperation(er). Första operationen skulle de ta bort en inflammerad njure som inte fungerade bra längre. Mitt under operation blev det akut då vena cava (stor centralven som leder till hjärtat) går sönder i samband med att de tog bort njuren och patienten börjat blöda massor så salen fylldes snabbt av allt fler läkare och sjuksköterskor och minst 8 enheter blod och vätska gavs. Intressant att se hur de faktiskt jobbar när det uppkommer en akut situation. När opeationen var klar vi fick titta på den borttagna njuren som var dubbelt så stor som en vanlig då den inte var frisk. Operationsläkaren skar den mitt i tur och tog ut minst 4 STORA stenar som måste ha lagrats i njuren under lång tid. Var lite äckligt, såg ut som en råkyckling ungefär fast lite blodigare. Det var inte en så bra idé att gå och ta lunch precis efter, hehe.

Är riktigt nöjd med dagen. Hoppas veckan fortsätter bra. Nu är jag dock supertrött efter först en hel dag på sjukhuset och efter det introduktion i skolan, så var inte hemma förens vid halv sex.


Blivande op-sköterska?



Kommentarer
Postat av: meloa

Hej! Vill tipsa dig om vår meloa webshop som är fylld med accessoarer från bl.a Vila, Object, Lisbeth Dahl och Rules by Mary.



Ha en fin tisdag!

2011-01-18 @ 15:33:03
URL: http://www.meloa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0