Brödrecept

Jag har velat baka mitt egna bröd ett ganska bra tag men har inte kunnat för jag har inte ägt någon brödform. Har aldrig fått tummen ur röven att köpa nån heller. Men så sa Johanna att det fanns på Willys gömt bakom kassorna där man aldrig kollar, så nu har jag en!! Så i söndags bakade jag och har redan ätit halva limpan. Receptet har jag fått av min klasskompis Linn har jag för mig. Kommer nog bara göra mitt eget bröd i framtiden för det är sååå mycket godare, men kanske variera recept.

Bovetelimpa med aprikoser & frön (fast jag hade inget bovete så tog vanligt vetemjöl och så dinkelmjöl)

1 limpa:
4 dl dinkel-/vetemjl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 dl torkade aprikoser
1/2 dl honung
4 1/2 dl naturell yoghurt

175 grader
Blanda alla torra ingredienser. Skär aprikoserna i små bitar. Rör ner honung, yoghurt, aprikoser. Häll smeten i en smord och mjölad brödform. Toppa med frön och havregryn och pudra över lite mjöl. Grädda på nedersta falsen i ca 60 min.

Smaklig macktid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0