SSKs löner - ett skämt!

Har kollat runt lite på nätet om vad ingångslönen för en nyexad sjuksköterska ligger på ungefär och siffrorna är väldigt olika beroende på vart man tittar. Jag har fått för mig att den ska ligga på runt 20-21000 men på vissa (ganska många) sidor jag kollat på står det att den ligger på 16-17000. Är detta ett skämt eller? Jag har snart pluggat i tre år tagit studielån för över 100 000 kr för att få en utbildning som ger så äckligt dåligt betalt?? Vi säger att jag skulle tjäna 17 000 och skatten ligger på 33 % vilket skulle göra att jag får ut ca 11 500 i månaden. När jag jobbade på posten i somras så tjänade jag 11 000 (efter skatt) på en månad och då var jag ändå bara sommarvikare med en arbetstid på sex timmar per dag. DEt är helt sjukt om man frågar mig. Ska man inte tjäna på att utbilda sig? Det är skämmigt att ett så viktigt och hårt jobb som sjuksköterska ändå är ska ha så oerhört dåligt betalt. Det är ett tufft arbete och är minst lika viktigt som tex läkarens arbete. Nu vet jag ju inte vilka siffror som verkligen stämmer. Men oavsett så är det skämmande dåligt och det borde inte vara så...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej going :)



de är rätt stukat med den dåliga lönen. Men samtidigt kan man ju se längre fram i tiden. Som brevbärare sitter du rätt fast med samma grej varje dag. När du blivit sjuksyrra kan du speciallisera dig å komma vidare. Se bara på min mamma, hon började som sjuksköterska på kirurg. Å nu så är hon tillförodnad ansvarig på callanderska vårdcentral i göteborg. å hon har rätt bra lön. :)



puss

2010-11-24 @ 22:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0