Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Har precis läst ut Magdalena Graafs självbiografi "Det ska bli ett sant nöje att döda dig".
Boken handlar om det äktenskap hon ingick som 19 åring som sedan övergick i misshandel och ständig terror. Hon flyr sedan med deras gemensamma son samtidigt som det ständigt vilar ett dödshot över henne.

Detta är en av få böcker som verkligen har berört mig. I början av boken var jag verkligen förbannad, på att det verkligen finns sådana SVIN som kan göra sånt här. Den ständiga rädslan och oro som finns om att inte veta om man kommer att leva imorgon eller bli ihjälslagen innan dess. Vilket liv vilket helvete dessa kvinnor (nu säger jag kvinnor bara för att hon är det) måste ha. Vilken påverkan droger har på människor, hur de kan förändra en människa helt och hållet. Det är läskigt.
Ännu mer ledsen blir man ju när man får höra hur mycket samhället lyfter fingret för att hjälpa dem som verkligen behöver det. Hoppas det har förändrats till något bättre på tio år.

Men Magdalena tror som jag på förlåtelsen och att alla människor är värda en chans till. Som hon citerade: det tjänar ingenting på att gå och hata.

image168

Men jag säger bara:
Läs den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0